Systembolaget 20 jan

140120-1Vi satte oss ned vid ett fint långbord för 24 personer, med fyra glas med alkoholfria drycker samt vatten framdukade
Malin Berggren, Systemets provningsansvarige för Falun / Borlänge,  hälsade oss välkomna och vi skålade i ett glas australiensiskt mousserande vin.
 
Vi informerades om Systembolagets roll, nämligen att finnas till av den enda anledningen
”att de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan att styras av vinstintresse” och därmed  bidra till att begränsa alkoholens skadeverkningar. Ett uppdrag som styrs av alkohollagen, Systembolagets avtal med staten och av statens ägardirektiv.
 

140120-2Systembolaget bidrar med kunskap om mat och dryck och alkoholens påverkan på hälsan.
Det kundorienterade Systembolaget utbildar kontinuerligt sin personal på bästa sätt för att vara kunden behjälplig med dryckesval ur det omfattande sortiment.
Kundernas uppfattning av företaget mäts regelbundet och redovisas årligen i form av NKI (Nöjd-Kund-Index), Systemets NKI stiger för varje år och är nu uppe i drygt 90 att jämföra med övriga stora kundföretag i Sverige där genomsnitts-NKI ligger på 75.
 
Systembolaget har mer än 450 butiker och 500 ombud.
I Falun har butiken c:a 1700 produkter i sitt kvalitetstestade sortiment. Därtill kommer beställningssortimentet.
 
Dofta, se och smaka!
Så var det dags att prova de drycker som bordet erbjöd enligt en så kallad  analytisk provningsmetod.
Malin instruerade och deltagarna bedömde utseende, doft och smak och sökte ord för
intensitet, sötma, färg och smaktyper mm samt noterade i framlagt protokoll.
 
140120-3Avslutningsvis lämnade vi bordet och samlades i den del av butiken där de alkoholfria dryckerna exponeras.
Vi erbjöds smaka på flera sorter av mousserande vin, rött och vitt samt öl och en del drinkar.
 
Ett stort tack till Malin med medhjälpare som på ett generöst och trevligt sätt presenterat
Systembolagets verksamhet. En verksamhet som utövas på ett professionellt sätt och
som ger oss kunder en  mycket stor valmöjlighet och tillgänglighet.
 
 
Jan-Ola Nyström